Οι Δρόμοι της Καταιγίδας

Γράφει η Άννα Γαλανού, συγγραφέας
Κεντρική ηρωίδα του τελευταίου βιβλίου της τριλογίας «Οι Δρόμοι της Καταιγίδας» είναι η Αριάδνη. Μια γυναίκα με έντονη προσωπικότητα, μια ταξιδιώτισσα του χρόνου και των συμπτώσεων, πνεύμα ανυπότακτο, ψυχή δυνατή, που αν και πολλές φορές οι καταστάσεις την κάνουν να λυγά και να απελπίζεται, την επόμενη στιγμή, στυλώνει τα πόδια της και συνεχίζει αγόγγυστα να βαδίζει τον ανήφορο.

Αμέσως μετά την συνάντηση με τον αδελφό της και τον τραγικό του θάνατο, επιστρέφει ξανά στον Ενετοκρατούμενο Χάνδακα. Μόλις, όμως, έρχεται στο φως η μη Ενετική καταγωγή της, οι μέχρι πρότινος ‘’φίλοι’’ της ευγενείς, την απαξιώνουν και την περιθωριοποιούν. Η απόρριψη αυτή αποτελεί την αφετηρία της περιπλάνησης της αλλά και της αναζήτησης της πραγματικής της ταυτότητας, πολλές φορές με κίνδυνο της ίδιας της ζωή της.

Η Αριάδνη, αναθεωρώντας πλέον πολλά πράγματα, αλλάζει ρότα. Για ένα μεγάλο διάστημα θα ζήσει κοντά στους Εβραίους του Χάνδακα. Μία περιθωριοποιημένη κοινότητα, που όμως αποτελεί σημαντικό κομμάτι του βιβλίου, τόσο από ιστορική, όσο και από μυθοπλαστική άποψη.

Οι Εβραίοι της Κρήτης, ήταν Ιουδαίοι και πουλήθηκαν ως σκλάβοι στο νησί μετά από την καταστροφή της Ιερουσαλήμ το 70 μ.Χ. από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Τίτο. Ζούσαν στην Τζουντέκα ή αλλιώς στα Οβραϊκά, δυτικά του Κούλε, στην Πύλη του Δερματά. Λογοτεχνικά, έως τώρα, δεν έχουν αναφερθεί πουθενά ως οργανωμένη κοινότητα. Η μυθοπλασία ακολουθεί με συνέπεια τα ιστορικά γεγονότα και οι περιγραφές που παρατίθενται αντικατοπτρίζουν απόλυτα τον τρόπο και τις συνθήκες διαβίωσης των Εβραίων του Χάνδακα τον 16ο αιώνα.

Η πανούκλα του 1592–1595, που έρχεται σαν συνέχεια της εξιστόρησης, αποδεκάτισε χιλιάδες κατοίκων της πόλης. Τα ιστορικά στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και κάποιες φορές τρομακτικά, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινά. Ο Χάνδακας, αλλά και η ευρύτερη περιοχή του σημερινού νομού Ηρακλείου πλήγηκαν ανεπανόρθωτα, αφού από την «Συμφορά της Κρήτης», όπως έμεινε γνωστή η πανούκλα του 1592, αποδεκατίστηκε ο πληθυσμός.

Τον Δεκέμβριο 1594, η Αριάδνη εγκαταλείπει την Κρήτη. Προορισμός της είναι η Θεσσαλονίκη, –η Σελανίκ– του 16ου αιώνα, που βρίσκεται υπό Οθωμανική κυριαρχία. Πέραν της πολυπολιτισμικότητας και της πολυμορφίας που επικρατεί, η κοινότητα των Σεφαραδιτών Εβραίων ξεχωρίζει. Οι δραστηριότητες που αναπτύσσουν είναι πάρα πολλές: εμπόριο, λιμάνι, υφαντουργεία, αργυροχρυσοχοΐα, επιστήμες, τέχνες, γράμματα, ενώ υπάρχουν δεκάδες συναγωγές. Οι Σεφαραδίτες αποκαλούν την Θεσσαλονίκη «Νέα Ιερουσαλήμ».

Οι ενδιάμεσοι σταθμοί που παρεμβάλλονται ή έπονται της ιστορίας, συμβάλλουν καθοριστικά στο μυθοπλαστικό κομμάτι της αφήγησης και στην εξέλιξη της. Τα μεταλλεία του Λαυρίου και τα αντίστοιχα της Στρατονίκης στην Χαλκιδική, που τροφοδοτούσαν με άργυρο και χρυσό Ενετούς και Οθωμανούς, αλλά και μεγάλα βασίλεια της ίδιας εποχής, παίζουν σημαντικό ρόλο, όπως επίσης η ανάπτυξη και η εξέλιξη της υφαντουργίας στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Η δεξιότητα της Αριάδνης στην υφαντουργία καθώς και τα αριστουργήματα που σχεδιάζει και υφαίνει, θα αποτελέσουν την Λυδία λίθο, για το ανατρεπτικό φινάλε της τριλογίας.

Ακολουθώντας τον τελευταίο Δρόμο της Καταιγίδας, θα οδηγηθούμε στην Αδριανούπολη της Θράκης, στο ίδιο μέρος από όπου ξεκίνησε την πορεία της η οικογένεια της Ρούσσας και του Σεκίρ. Τα γεγονότα και οι καταιγιστικές αποκαλύψεις που ακολουθούν, καταλήγουν σε απροσδόκητες εξελίξεις, σηματοδοτώντας ένα εντυπωσιακό και λυτρωτικό επίλογο τόσο για τους ήρωες, όσο και για τους αναγνώστες.

Ο τίτλος της τριλογίας, «Οι Δρόμοι της Καταιγίδας», δεν ήταν καθόλου τυχαίος. Εξαρχής, επιλέχθηκε συνειδητά, γιατί συνδέεται άμεσα με τις πορείες των ηρώων της, ακολουθώντας τις διαδρομές τους καθώς και τα ιστορικά γεγονότα της εποχής στην οποία αναφέρονται. Γεγονότα που συνδέουν Ενετούς, Οθωμανούς, Εβραίους, σκλάβους, κουρσάρους, δουλεμπόρους, πειρατές, μεταλλωρύχους και πολλούς άλλους, δίνοντας χρώμα και λαλιά σε μια παλιά εποχή, αγνοημένη ίσως, αλλά με ιστορικό βάρος και μεγάλο ενδιαφέρον .

Τα βιβλία Θυσία, Εκδίκηση, Εξιλέωση, είναι ένα ενιαίο έργο με συνοχή, ιστορική συνέπεια και με γλαφυρή απεικόνιση της εποχής που διαδραματίζεται.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *