Πώς ήταν οι διαφημίσεις ελληνικών βιβλίων τον 19ο αιώνα;

Όπως γνωρίζετε, στη Διόπτρα κάνουμε μάρκετινγκ με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και προσπαθούμε μέσα από διάφορα κανάλια να γνωρίσετε τα ωραία βιβλία μας: Άρθρα στο blog μας, αναρτήσεις στο facebook, διαγωνισμοί στο instagram, newsletter, καταχωρίσεις σε εφημερίδες και περιοδικά.

Τον 19ο αιώνα ένα από τα ελάχιστα μέσα που είχαν στη διάθεσή τους οι συνάδελφοι μαρκετίστες της εποχής, ήταν οι διαφημίσεις σε εφημερίδες, μέσα από τις οποίες ενημερωνόταν σχεδόν αποκλειστικά ο κόσμος.

Ψάχνοντας σε παλιά φύλλα ελληνικών εφημερίδων του 19ου αιώνα, ξεχωρίσαμε μερικές διαφημίσεις βιβλίων που ελπίζουμε να σας κάνετε να χαμογελάσετε!

Εφημερίδα Σκριπ, 1893
Πλήρης σειρά μυθιστορημάτων του Αλέξανδρου Δουμά, μόνο για 10 δραχμές! Προσοχή: Μπορείτε να τα παραγγείλετε και από το εξωτερικό, απλά -εννοείται- ότι θα πληρώσετε σε χρυσό. (Όχι, δεν το γράφουν μεταφορικά για να πουν ότι είναι ακριβά -κυριολεκτούν. Θα τα πληρώσετε όντως σε χρυσό.)
Επίσης, προσοχή: Πρέπει να σπεύσετε να τα αγοράσετε γιατί θα εξαντληθούν! Όπως φαίνεται αυτό το κόλπο υπάρχει εδώ και αιώνες.

Εφημερίδα Σκριπ, 1893
Βιβλίο που μοιάζει με self help της εποχής και χρησιμοποιεί δύο ακλόνητα επιχειρήματα: Α. Το φως που θα δείτε είναι δυνατότερο ακόμα κι από τις εντυπωσιακές ηλεκτρικές λάμπες, και Β. Κάνει όσο κάνει κι ένα μάτσο σπαρματσέτα, μην είστε τσιγκούνηδες, κοτζάμ φως αληθινό θα δείτε.

Εφημερίδα Εμπρός, 1883
Πολύ συχνά, όταν φτιάχνουμε διαφημίσεις σας κουράζουμε χρησιμοποιώντας τις ίδιες και τις ίδιες εκφράσεις και πολλές αχρείαστες σάλτσες: Καταπληκτικό βιβλίο, δεν μπορείς να το αφήσεις από τα χέρια σου, εθιστικό θρίλερ, σοκαριστική ανατροπή, δυνατοί χαρακτήρες κλπ κλπ. Μεταξύ μας, να ξέρετε είναι και για εμάς κουραστικό να τα γράφουμε ξανά και ξανά.

Εδώ ο συνάδελφος του 19ου αιώνα, είναι απλός, λιτός, δωρικός. Ένα μόνο πράγμα έχει να πει, χωρίς περιττές φιοριτούρες και φλυαρίες: «Ωραίον μυθιστόρημα». Τελεία και παύλα. Ξέρεις τι να περιμένεις.
Αναρωτιέστε και πού θα το βρείτε; Πού αλλού, στους δρόμους. Βγείτε και ψάξτε, μην τα περιμένετε όλα από εμάς.

Εφημερίδα Εμπρός, 1897
Θέλουμε να τονίσουμε ότι αυτή η διαφήμιση είναι εν μέσω του Ελληνοτουρκικού πολέμου εκείνης της χρονιάς. Δεν ξέρουμε αν είναι ιδιαίτερα σοφό που ο αξιωματικός περιγράφει με ακρίβεια την κατάσταση του πολεμικού ναυτικού, πάντως μας αρέσει γιατί χρησιμοποιούν και το μότο μας: Θα το βρείτε σε όλα τα βιβλιοπωλεία!

Εφημερίδα Εμπρός, 1897
Φαίνεται η Γεωγραφία ήταν πολύ κουλ και τότε, αλλά για πιο πρακτικούς λόγους. Εδώ η καταχώριση είναι μερικές εβδομάδες μετά τη λήξη του πολέμου του 1897. Τα σύνορα της Ελλάδας τότε ήταν στη Θεσσαλία και όποιος ήθελε να ενημερωθεί και για τους μελλοντικούς πολέμους, έπρεπε οπωσδήποτε να αποκτήσει αυτόν τον «μόνο τέλειο» χάρτη.

Εφημερίδα Εβδομάς, 1892
Σε αυτή την εφημερίδα δημοσιεύονταν αγγελίες για ανταλλαγές βιβλίων, κάτι σαν το marketplace του facebook! Αν είχες διαβάσει την Ιλιάδος Στρατηγική Διασκευή και ήθελες να την ανταλλάξεις με τόμους αποφάσεων του Αρείου Πάγου, εδώ ήταν το μέρος σου.


Εφημερίδα Εμπρός, 1899
Ίσως το καλύτερο όλων, εμείς στη δουλειά το αποκαλούμε «real time marketing» αυτό. Tο φύλλο της εφημερίδας κυκλοφορεί αμέσως μετά τις εκλογές εκείνης της χρονιάς.


Εκλεχθήκατε βουλευτής; Πρέπει να κάνετε δώρο στις γυναίκες της οικογένειας την πολύ χρήσιμη Οικογενειακή Μαγειρικήν και Ζαχαροπλαστικήν.
Δεν εκλεχθήκατε; Κανένα πρόβλημα, πρέπει να πάρετε τον Μέγα Ονειροκρίτη, ο οποίος ανάμεσα σε άλλα εξηγεί και το όνειρο που είδε ο Θεόδωρος Δηλιγιάννης και προέβλεπε την ήττα του.

ΥΓ: Και κάτι ακόμα πριν κλείσουμε. Κάνοντας την έρευνα για το άρθρο που διαβάζετε, πέσαμε τυχαία σε φύλλο της Ακροπόλεως του 1884, όπου δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η «Γυφτοπούλα» του νεαρού τότε Παπαδιαμάντη. Ήταν το έργο που του χάρισε μεγάλη αναγνώριση.

Προσέξτε, όμως. Προκειμένου ο εκδότης της εφημερίδας να εκμεταλλευτεί το πολύ δυνατό content που είχε στα χέρια του (τη Γυφτοπούλα, η οποία θα δημοσιευόταν σε πολλές καθημερινές συνέχεις σε διάρκεια μηνών), αποφάσισε να κάνει μια συνδυαστική προωθητική ενέργεια: Ανεπανάληπτη προσφορά για ετήσια συνδρομή μόνο στις 25 δραχμές (αντί για 30 που ήταν κανονικά) και δώρο 4 (!) μυθιστορήματα.

Οι πολλοί παρατηρητικοί θα εντοπίσουν στη λίστα με τα δώρα έναν γνώριμο τίτλο. Το «ωραίον μυθιστόρημα» που είχε κυκλοφορήσει πριν μερικούς μήνες και απ” ό,τι φαίνεται δεν έγινε και τρελό best seller.

Ίσως σας φανεί χρήσιμο και αυτό: Πώς να προστατέψετε τα βιβλία σας από κλέφτες

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *