#Μαθαίνουμε… διαβάζοντας: Δημιουργικές καλοκαιρινές δράσεις για τα παιδιά!

Μαθαίνουμε… διαβάζοντας! Το κάθε βιβλίο είναι ένα χρήσιμο εγχειρίδιο στα χέρια των γονέων. Μέσα από αυτό, μπορείτε να συζητήσετε με το παιδί για ποικίλα θέματα, αλλά και να το βοηθήσετε να ανακαλύψει τον κόσμο μέσα από δραστηριότητες.

Σημείωση: Οι παρακάτω δράσεις είναι κατάλληλες για παιδιά Α΄ και Β΄ Δημοτικού, αλλά μπορούν να προσαρμοστούν αναλόγως και για λίγο μικρότερη ηλικία.

Το Σοφάκι και ο Ντο

Το Σοφάκι και ο Ντο είναι μια τρυφερή ιστορία για την σχέση ενός μικρού κοριτσιού με το σκυλάκι της. Το βιβλίο της Κατρίνας Τσάνταλη θέλει να μεταφέρει στα παιδιά μηνύματα που αφορούν την αγάπη προς τα αδέσποτα αλλά και τα ζώα γενικά, τη φροντίδα και την αλληλεγγύη που μπορούμε να τους δείξουμε. Συχνά τα παιδιά κάνουν λόγο και ζητούν από τους γονείς τους κάποιο κατοικίδιο. Με αφορμή το βιβλίο αυτό τα παιδιά παρέα με τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς, μπορούν να μάθουν να φροντίζουν τα ζώα και να διαχειρίζονται τη σχέση τους με αυτά.

Δράσεις για τα παιδιά:

Διαβάστε το βιβλίο και συζητήστε για το θέμα του. Συζητήστε για το πώς μπορούμε να φροντίζουμε τα ζώα ακόμη και αν δεν έχουμε κάποιο κατοικίδιο. Τι είναι η φιλοζωική και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε στο έργο της ατομικά και συλλογικά;

Ετοιμάστε μία λίστα με τις φιλοζωικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή σας ώστε να τις επισκεφθείτε και να βοηθήσετε εθελοντικά, όταν το πρόγραμμά σας και οι συνθήκες θα το επιτρέπουν.

• Εάν δεν έχετε ήδη κάποιο κατοικίδιο, συζητήστε για όλες τις υποχρεώσεις που έχει ένας άνθρωπος για την σωστή φροντίδα ενός κατοικιδίου. Εάν έχετε, συζητήστε με το παιδί για τις υποχρεώσεις που μπορεί το ίδιο να αναλάβει κατ’ αποκλειστικότητα ώστε να αναπτύξει την συνέπειά του.

Ετοιμάστε το απόλυτο pet kit! Σε ένα κουτί ή σε μία μικρή βαλιτσούλα που μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας, αποθηκεύστε όλα εκείνα τα αντικείμενα που θα ήταν χρήσιμα για να βοηθήσετε κάποιο αδέσποτο ζώο. Ένα μπουκάλι για νερό, ένα αλουμινένιο δοχείο που μπορείτε να το αφήσετε στο δρόμο είναι μερικά από αυτά που μπορεί να περιλαμβάνει το kit σας. Μην ξεχάσετε να το πάρετε μαζί σας στην επόμενη βόλτα! Σημείωση: Φροντίζουμε ώστε να μην αφήσουμε σκουπίδια στο σημείο που θα βάλουμε την τροφή και το νερό ενώ, πρέπει να προσέξουμε ώστε να είναι ένα σημείο για μόνιμη χρήση, που να
μην ενοχλεί.

Αναζητήστε σε περιοδικά και άλλα έντυπα φωτογραφίες με ζώα και φτιάξτε ένα κολάζ. Συζητήστε για τα μέρη που ζει το κάθε ζώο και τα χαρακτηριστικά τού.

Φτιάξτε το δικό σας επιτραπέζιο παιχνίδι! Με οδηγίες που θα βρείτε εύκολα στο ίντερνετ, ετοιμάστε ένα μεγάλο χάρτινο ζάρι και σε κάθε πλευρά του κολλήστε μία μικρή ζωγραφιά κάποιου ζώου που ζει στο περιβάλλον μας. Κάθε φορά που θα ρίχνετε το ζάρι θα πρέπει να ονοματίσετε το ζώο, να πείτε δυο λόγια για το πού ζει, με τι τρέφεται και διάφορα άλλα χαρακτηριστικά του αλλά και να βρείτε ακόμη 2 ζωάκια που μένουν στο ίδιο περιβάλλον με αυτό! Στον επόμενο γύρω θα πρέπει να μιμηθείτε το ζώο που σας έτυχε. Βιαστείτε γιατί ο χρονός μετράει αντίστροφα (με τη βοήθεια μία κλεψύδρας ή ενός χρονόμετρου).

Α sensory activity: Σε μια μεγάλη λεκάνη φτιάξτε λάσπη με λίγο χώμα και νερό! Βουτήξτε τις πλαστικές φιγούρες των ζώων και αμέσως μετά, βοηθήστε τα ζωάκια να κάνουν ένα καλό μπάνιο! Αντίστοιχες δράσεις μπορείτε να κάνετε και με άλλο υλικά όπως φύλλα, γρασίδι, πέτρες και ξύλα. Μπορείτε να προσομοιώσετε το περιβάλλον που ζει το κάθε ζώο ανάλογα με τις Φιγούρες που έχετε (π.χ. ζώα της θάλασσας, ζώα της ζούγκλας κ.α.).

Το μικρό αγόρι και τα 4 αυγά

Ένα παραμύθι που προσεγγίζει την παιδική περιέργεια και φαντασία, μεταφέροντας ένα πολύ σημαντικό μήνυμα: όσο διαφορετικοί κι αν είμαστε εξωτερικά, στην πραγματικότητα είμαστε όλοι ίδιοι και, άρα, όλοι ίσοι. Το παραμύθι θίγει την έννοια της αποτυχίας, την αντιμετώπιση των λαθών με ψυχραιμία, αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση και βάζει το δικό του λιθαράκι στη μύηση των παιδιών στην αγάπη και την ελευθερία.

 

Δράσεις για τα παιδιά:

• Μετά την ανάγνωση του βιβλίου, ξεκινήστε μία συζήτηση ώστε να καταφέρουν τα παιδιά να αποσαφηνίσουν έννοιες δύσκολες όπως: διαφορετικότητα, ενσυναίσθηση, προκατάληψη, ρατσισμός, στερεότυπα, αποδοχή, ελευθερία, ταυτότητα. Βοηθήστε τα παιδιά να γνωρίσουν και να διαχωρίσουν τις παραπάνω έννοιες. Παράλληλα, συζητάμε με τα παιδιά για τα δικά τους βιώματα αναφορικά με τα παραπάνω, για τις σκέψεις που έκαναν και τον τρόπο που το διαχειρίστηκαν.

Ενθαρρύνετε μία συζήτηση γύρω από την έννοια του «σεβασμού»: συζητήστε για τις διαφορετικές σχέσεις και την διαφο – ρετικότητα κάθε μέλους της οικογένειας ή της τάξης. Αναλύστε τα χαρακτηριστικά τους και σκεφτείτε ανθρώπους από τον περίγυρό σας. Τι σημαίνει να υπάρχει σεβασμός μεταξύ αυτών των ανθρώπων; Τι θα συνέβαινε αν δεν υπήρχε σεβασμός; Αναζητήστε τα θετικά στοιχεία σε κάθε ένα μέλος, αυτά που ξεχωρίζετε και σας δημιουργούν το ένα θετικό συναίσθημα.

• Απλώστε ένα μεγάλο χαρτί (κατά προτίμηση χαρτί του μέτρου) στο πάτωμα. Ξαπλώστε και σχεδιάστε το περίγραμμα του σώματός σας. Διακοσμήστε το εσωτερικό του με εικόνες, ζωγραφιές, αυτοκόλλητα ή ακόμη, μπορείτε να τοποθετήσετε τα όργανα του ανθρώπινου σώματος στα σημεία που βρίσκονται. Ποιες διαφορές παρατηρείτε στον σωματότυπο; Ξεκινήστε μία συζήτηση για την αποδοχή του εαυτού μας και τα χαρακτηριστικά που μας κάνουν ξεχωριστούς. Εσωτερικά, βρίσκεται διαφορές μεταξύ των ανθρώπων;

• Με αφορμή τα ταξίδια που έκανε ο πρωταγωνιστής της ιστορίας που έγραψε η Κατρίνα Τσάνταλη, καταγράψτε διάφορες χώρες του κόσμου και συζητήστε για τα διάφορα χαρακτηριστικά των λαών, τα ήθη και έθιμά τους, τον πολιτισμό τους. Ποιες είναι οι διαφορές; Ποια κοινά έχουμε με τους ανθρώπους που ζουν εκεί;

Συνεχίστε την ιστορία της Κατρίνας Τσάνταλη! Σκεφτείτε τις μελλοντικές περιπέτειες και τα ταξίδια του ήρωα και γράψτε τις σε ένα χαρτί.

Αναζητήστε φωτογραφίες ανθρώπων στο διαδίκτυο και σε περιοδικά και κόψτε τι προσεκτικά. Μπορείτε να σκιαγραφήσετε τη ζωή των ανθρώπων αυτών; Τι φαντάζεστε ότι μπορεί να περνούν; Ποιες μπορεί να είναι οι ανάγκες τους; Έχουν διαφορετικές ανάγκες από τις δικές μας;

Φτιάξτε το «βάζο του εαυτού» σας! Κάθε ένα πρέπει να πάρει ένα καθαρό, μεγάλο γυάλινο βάζο. Σε μικρά κίτρινα χαρτάκια, ο καθένας θα γράψει διάφορα χαρακτηριστικά του εαυτού του. Ζητάμε από τους γονείς, τους φίλους ή τους συγγενείς μας να προσθέσουν στο βάζο μας πράσινα χαρτάκια γράφοντας ένα χα – ρακτηριστικό που εκείνοι αναγνωρίζουν σε εμάς. Αφού έχουμε γεμίσει το βάζο μας, το ανοίγουμε και συζητάμε για όλα αυτά που βλέπουν οι άλλοι σε εμάς, αυτά που πιστεύουμε εμείς για τον εαυτό μας και συγκρίνουμε το βάζο μας με αυτό κάποιου άλλου. Πόσα κοινά βρήκαμε; Μήπως τελικά δεν είμαστε και τόσο διαφορετικοί;

Φρίντα Κάλο (Από τη σειρά «Πορτρέτα Ζωγράφων»)

Υπάρχουν κάποιες γυναίκες που έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην παγκόσμια τέχνη, μία από αυτές είναι αναμφίβολα η Φρίντα Κάλο. Το βιβλίο Φρίντα Κάλο της σειράς Πορτρέτα Ζωγράφων εστιάζει στη ζωή και τη βιογραφία της ζωγράφου. Με λόγια απλά περιγράφονται τα σημαντικότερα στοιχεία της ζωής της και της πορείας της ενώ στο τέλος του βιβλίου, περιλαμβάνεται ένα παράρτημα με πίνακές της το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά να εμβαθύνουν στο έργο της. Το βιβλίο δίνει πολλαπλές αφορμές για να γνωρίσουμε εις βάθος την ιδιαίτερη αυτή ζωγράφο αλλά και να έρθουμε σε επαφή με την τέχνη και τον πολιτισμό της πόλης του Μεξικό.

 

 

Δράσεις για τα παιδιά:

1. Αφήγηση της βιογραφίας
2. Δράση ανάλογα με την θεματική:

• Δημιούργησε σε μία εποχή που θεωρούνταν πως μόνο οι άντρες μπορούν να κάνουν «σοβαρή τέχνη». Τι σημαίνει αυτό για μία γυναίκα και πώς μπορεί το περιβάλλον να επιδράσει αρνητικά σε μία
γυναίκα για αυτό που θέλει να κάνει στη ζωή της;

• Ζωγράφιζε συχνά τον εαυτό της. Μαθαίνουμε τι είναι οι αυτοπροσωπογραφίες και γιατί ήταν τόσο σύνηθες για τους καλλιτέχνες να τις ζωγραφίζουν.
• Ζωγράφιζε ενώ ήταν ξαπλωμένη. Πώς ένας καλλιτέχνες μπορεί να εκφραστεί παρά τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει; Εμείς μπορούμε να ζωγραφίσουμε ξαπλωμένοι;
• Η Φρίντα ζωγράφιζε με φωτεινά χρώματα όταν ένιωθε στην κορυφή του κόσμου ενώ όταν απογοητευόταν, σκοτεινά χρώματα κατέκλυζαν τις ζωγραφιές της. Μαθαίνουμε για το χρώμα και πώς
αυτό επιδράει στην ψυχολογία ενός καλλιτέχνη αλλά και ενός ανθρώπου. Τι θα ζωγραφίζαμε αν είμασταν πολύ χαρούμενοι και τι αν νιώθαμε λύπη και στεναχώρια; Ζωγραφίζουμε 2 εκδοχές της ίδιας
ζωγραφιάς.
• Οι πίνακες της Φρίντα Κάλο είχαν ρεαλιστικά στοιχεία ωστόσο πολλοί έλεγαν ότι μοιάζουν με σκηνές από όνειρα ή εφιάλτες. Μαθαίνουμε για την ρεαλιστική και την σουρεαλιστική ζωγραφική.
• Η Φρίντα Κάλο έζησε στο Μεξικό το οποίο και λάτρευε. Μαθαίνουμε για τον πολιτισμό και την τέχνη της πόλης του Μεξικό.

Κουτί της Νύχτας

Όταν ο Μαξ ανοίγει με ένα μαγικό κλειδί Το Κουτί της Νύχτας, το σκοτάδι ξεχύνεται, μια αλεπού ξετυλίγεται και χιλιάδες αστέρια φεγγοβολούν κι αστράφτουν. Τότε η νύχτα βγαίνει έξω για να παίξει σε αυτή τη μαγευτική ιστορία που διαβάζουμε πριν από τον ύπνο. Το Κουτί της Νύχτας προσκαλεί τα παιδιά που φοβούνται το σκοτάδι σε μια νυχτερινή περιπλάνηση στην υπέροχη φύση.

δραστηριότητες για παιδιά

Δράσεις για τα παιδιά:

  • Παίξτε με τις σκιές και το φως!
    Ενθαρρύνετε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τους φόβους που τους προκαλεί η νύχτα μέσα από ένα δημιουργικό παιχνίδι σκιών. Μιλήστε μαζί τους για το πώς δημιουργούνται οι σκιές. Μπορείτε επίσης να παίξετε με τις αντανακλάσεις του φωτός, με διάφορα κομμάτια υφάσματος, χαρτιού, με απαλή μουσική, δημιουργώντας μια ευχάριστη συνθήκη για τα παιδιά.
  • Ζωγραφίστε τους φόβους σας!
    Προτρέψτε τα παιδιά να ζωγραφίσουν όλα αυτά με τα οποία τρομάζουν τη νύχτα. Μπορούν να ζωγραφίσουν το δωμάτιό τους κατά τη διάρκεια της ημέρας και σε μία δεύτερη κόλλα χαρτί να το ζωγραφίσουν κατά τη διάρκεια της νύχτας. Συζητήστε για τις διαφορετικές εικόνες.
  • Γράψτε μια ιστορία!
    Φανταστείτε τους ήρωες, την ιστορία, το μέρος όπου διαδραματίζεται και καταγράψτε τα σε ένα χειροποίητο βιβλίο, φτιαγμένο από όλα τα παιδιά της ομάδας.

Δώσε λύση στο μελίσσι

Κρίση μέσα στο μελίσσι, ποιος το πρόβλημα θα λύσει; Μεγάλη συμφορά έπεσε στην κυψέλη και πρέπει το συντομότερο να βρεθεί νέα βασίλισσα. Γιατί όμως βασίλισσα; Γιατί όχι βασιλιάς; Ή ακόμα καλύτερα να υπάρχει πρόεδρος ή μπορεί να μην είναι κανείς αρχηγός! «Ας κάνουμε εκλογές!» αποφάσισαν τότε οι μέλισσες και ξεκίνησαν τον προεκλογικό αγώνα. Οι τσακωμοί έδιναν κι έπαιρναν στο μελίσσι, με αποτέλεσμα όλοι να παραμελούν τις δουλειές τους. Θα βρει ο Μίλτος και η Μελίνα τη λύση ή θα αφήσουν να καταστραφεί η κυψέλη; Ένα βιβλίο για τις εκλογές, τη δημοκρατία, την αξιοκρατία και τα κριτήρια με τα οποία επιλέγουμε τους ηγέτες μας.

 

 

Το συγκεκριμένο βιβλίο προσφέρεται για πολλές δράσεις και παιχνίδια με τα παιδιά: Από παιχνίδια μνήμης, μέχρι ζωγραφική και yoga για παιδιά!

 

Θέλετε περισσότερα παιχνίδια για το καλοκαίρι;

  • Στο αρχείο θα βρείτε τις δραστηριότητες που φτιάξαμε για εσάς και τα παιδιά σας πάνω στο βιβλίο «Δώσε λύση στο μελίσσι».
  • Αν θέλετε να εκτυπώσετε περισσότερες δραστηριότητες για τα παιδιά σας, μπορείτε να το κάνετε εντελώς δωρεάν εδώ.
  • Παράλληλα, στη ιστοσελίδα της συγγραφέως Μαρίνας Γιώτη, θα βρείτε πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό.

Υ.Γ. Δείτε όλη τη λίστα μας με τα παιδικά βιβλία!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *