Ένα μυστήριο μέσα σε ένα κλειδωμένο δωμάτιο

Το μυστήριο κλειδωμένου δωματίου (αγγλικά: locked room mystery) είναι ένα υποείδος της αστυνομικής λογοτεχνίας στο οποίο ένα έγκλημα -σχεδόν πάντα δολοφονία- διαπράττεται κάτω από συνθήκες που μοιάζουν απίστευτες. Σύμφωνα με όλα τα στοιχεία και τη λογική, ο δράστης είναι απολύτως αδύνατο να έχει μπει και να έχει βγει από τη σκηνή του εγκλήματος (συνήθως ένα κλειδωμένο δωμάτιο). 

Όπως στα περισσότερα κλασικά βιβλία, ο συγγραφέας παρουσιάζει στον αναγνώστη ένα παζλ με διάφορες ενδείξεις και τον ενθαρρύνει να εξιχνιάσει ο ίδιος το μυστήριο πριν φτάσει στις τελευταίες σελίδες, όπου συνήθως αποκαλύπτεται η λύση με μια δραματική κορύφωση. Για τους ντετέκτιβ που ερευνούν το έγκλημα, η πρώτη εντύπωση είναι ότι ο δράστης έχει εξαφανιστεί ως διά μαγείας. Η ανάγκη, όμως, για μια ορθολογική εξήγηση της κατάστασης (σε ένα καλό αστυνομικό η μεταφυσική εξήγηση αποκλείεται) είναι αυτό που οδηγεί τον πρωταγωνιστή να «σκεφτεί έξω από το κουτί» και να λύσει -θριαμβευτικά- τον απίθανο γρίφο.

Το πιο παλιό ολοκληρωμένο παράδειγμα μυστηρίου κλειδωμένου δωματίου θεωρείται ότι είναι Οι Φόνοι της Οδού Μοργκ, του Έντγκαρ Άλλαν Πόε που γράφτηκε το 1841. Λίγα χρόνια αργότερα ακολούθησε η Φεγγαρόπετρα του Wilkie Collins (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μέδουσα) και το 1907 ήρθε το εμβληματικό Μυστήριο του Κίτρινου Δωματίου, του Gaston Leroux.

Στη Χρυσή Εποχή του αστυνομικού μυθιστορήματος (1920 – 1940) με τα μυστήρια κλειδωμένου δωματίου ασχολήθηκε ένας μεγάλος αριθμός σημαντικών συγγραφέων, όπως ο Jacques Futrelle, ο G. K. Chesterton, ο John Dickson Carr, ο Joseph Commings και φυσικά η Agatha Christie. Ο μετρ John Dickson Carr που έγραψε το 1935 τον Ασώματο Άνθρωπο (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Τόπος) ψηφίστηκε ως ο καλύτερος συγγραφέας του είδους, αλλά σύμφωνα με τον ίδιο τον Carr αυτή η τιμή αξίζει στον Gaston Leroux για το Μυστήριο του Κίτρινου Δωματίου.

Στις δεκαετίες που ακολούθησαν πολλοί συγγραφείς αστυνομικών βιβλίων δοκιμάστηκαν στο είδος και το 1987 ήρθε ένας Γάλλος συγγραφέας να ανακατέψει την τράπουλα. Ο Paul Halter αποφάσισε να γράψει στο κλασικό βρετανικό στιλ της Χρυσής Εποχής και έκτοτε με μια αξιοζήλευτη παραγωγή 30 μυθιστορημάτων σχεδόν αποκλειστικά στο είδος του κλειδωμένου δωματίου, έχει αναγνωριστεί ως ο φυσικός διάδοχος του John Dickson Carr. Παρά το γεγονός ότι τα βιβλία του έχουν έντονη επιρροή τόσο από τον John Dickson Carr όσο και από τη βασίλισσα Agatha Christie, ο Halter ανάπτυξε ένα μοναδικό στιλ γραφής, που χαρακτηρίζεται από πρωτότυπα αινίγματα λογικής, που δοκιμάζουν σε ακραίο βαθμό ακόμα και τον πιο «υποψιασμένο» αναγνώστη.

Ο Halter τιμήθηκε στο πρώτο του βιβλίο με το Prix du Roman Policier du Festival de Cognac και είναι αυτό ακριβώς το βιβλίο που μεταφράζουμε για πρώτη φορά στα ελληνικά! Η Τέταρτη Πόρτα είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα locked room mystery, που πατάει στα κλασικά βιβλία μυστηρίου και παράλληλα δημιουργεί τόσο έντονο σασπένς που εγγυόμαστε ότι δεν θα σας αφήσει να κοιμηθείτε μέχρι να φτάσετε στην τελευταία σελίδα. Σύμφωνα με την υπόθεση, μια υποτίθεται στοιχειωμένη σοφίτα θα γίνει το μέρος όπου θα συμβεί μια από τις πιο εντυπωσιακές δολοφονίες όλων των εποχών.
📗 Ανακαλύψτε το πρώτο βιβλίο του Paul Halter και ετοιμαστείτε για ένα μοναδικό μυστήριο κλειδωμένου δωματίου!

Αν σας άρεσε το άρθρο μας, μοιραστείτε το!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *