Εργαλεία για να τα βγάλετε πέρα σε μια δύσκολη σχολική χρονιά

Γράφει η Φωτεινή Καραγρηγόρη – Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας, MSSc Child Studies, CPDECE

Για πολλά παιδιά, γονείς και παιδαγωγούς η έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς αποτέλεσε πρόκληση.

Ως παιδαγωγοί στις τάξεις των μικρότερων παιδιών διανύουμε μια δύσκολη χρονιά γεμάτη αβεβαιότητα και συνεχείς προσαρμογές των παιδαγωγικών χώρων και τεχνικών μας στα μέτρα που επιτάσσουν οι συνθήκες της πανδημίας.

Σε μια προσπάθεια να μειώσουμε το άγχος αυτό και να βρούμε λίγο από το φως που ψάχνουμε και στα παιδιά, θα μοιραστώ μαζί σας μερικά εργαλεία:

Υιοθετήστε θετική προσέγγιση για το σχολείο και πιστέψτε ότι τα παιδιά θα ανταποκριθούν με αποτελεσματικότητα στις συνθήκες και θα είναι χαρούμενα. Επικοινωνήστε στα παιδιά -χωρίς να ξεχνάτε τη γλώσσα του σώματος- ότι είστε χαρούμενοι που βρίσκεστε στο σχολείο και είστε σίγουροι ότι όλα θα είναι καλά. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τα μηνύματα που τους στέλνουμε, οπότε φροντίστε να είναι μηνύματα θετικά και γεμάτα ελπίδα.

Δημιουργήστε υποστηρικτικές προβλέψιμες ρουτίνες. Για τα παιδιά, ειδικά τα μικρότερα, οι ρουτίνες λειτουργούν μαγικά. Τα παιδιά χαλαρώνουν και νιώθουν ασφάλεια όταν ξέρουν τι να περιμένουν.

Εμπλέξτε τα παιδιά στον καθορισμό των ορίων και χρησιμοποιείστε ευγενικές και σταθερές φράσεις για να τα εφαρμόσετε . Συχνά πιστεύουμε ότι τα παιδιά ξέρουν και θυμώνουμε όταν χρειάζεται να επαναλάβουμε ότι είπαμε. Ωστόσο, η εσωτερική φωνή που τους λέει να σκουπίσουν τα νερά στο πάτωμα χρησιμοποιώντας τη μάσκα τους είναι μεγαλύτερη (!).

Αυτό με οδηγεί σε ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τη διαχείριση της τάξης με μικρά παιδιά: Ακούστε! Ακούστε! Ακούστε! Τα παιδιά φέρονται καλύτερα όταν νιώθουν καλύτερα. Λατρεύω τις ιστορίες με τις μάσκες που μοιράζονται όλο και περισσότεροι παιδαγωγοί. Ακολουθεί ένα παράδειγμα θετικής απόκρισης σε ένα παιδί που παραμένει χωρίς την μάσκα του:

«Βλέπω ότι έβγαλες την μάσκα. Καταλαβαίνω ότι είναι πολύ δύσκολο να έχεις την μάσκα τόσες ώρες και πρέπει όλοι να φοράμε τις μάσκες μας όσο είμαστε εδώ. Θέλεις να φορέσεις πάλι την μάσκα σου ή να πάμε να φέρουμε την άλλη που έχεις μέσα στην τσάντα;»

Διδάξτε και εφαρμόστε την ιδέα ότι τα λάθη είναι θαυμάσιες ευκαιρίες για μάθηση. Οι επιπτώσεις της πανδημίας πέφτουν τόσο στα παιδιά όσο και πάνω μας. Είναι μια πραγματικά δύσκολη περίοδος αναπροσαρμογών. Όταν κάτι μοιάζει να μη λειτουργεί μπορούμε να δοκιμάσουμε κάτι καινούριο.

Για το τέλος, ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο να ηρεμήσει, γιατί λειτουργείτε καλύτερα όταν αισθάνεστε καλύτερα. Δεν είμαστε καλή βοήθεια για κανέναν, αν δεν αισθανόμαστε οι ίδιοι καλά. Θυμηθείτε εκείνη την οδηγία στο αεροπλάνο μέχρι να την ακούσετε ξανά σε κάποιο ταξίδι: «οι συνοδοί μικρών παιδιών πρέπει να βάλουν πρώτα οι ίδιοι μάσκα οξυγόνου πριν την φορέσουν στο παιδί». Φροντίστε τον εαυτό σας σωματικά, συναισθηματικά, πνευματικά.

Εάν νιώσατε ότι εργαλεία σαν τα παραπάνω σας ταιριάζουν μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο βιβλίο «Αποτελεσματική Διαπαιδαγώγηση» των εκδόσεων Διόπτρα. Ένα βιβλίο που απευθύνεται τόσο σε γονείς όσο και σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να λειτουργούν με σταθερότητα, καλοσύνη, αξιοπρέπεια και σεβασμό. Οι έννοιες που θα συναντήσετε είναι ίδιες για τις δύο πλευρές με μοναδική διαφορά να είναι το πλαίσιο στο οποίο εφαρμόζονται.

Αποτελεσματική διαπαιδαγώγηση

Αν σας άρεσε το άρθρο μας, μοιραστείτε το!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *